بد عهدی رنو و سرنوشت نا معلوم مشتریان ساندرو، ال90 و استپ وی

نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 155 زمان انتشار: 15 آبان 1397 00:24:00
پیگیری های ما نشان می دهد که تحویل خودروهای وعده داده شده برای آذر ماه 97 (ثبت نام مربوط به اواخر سال 96) احتمالا تا حوالی خرداد ماه سال 98 به تعویق افتاده است که حکایت از تاخیری 9 ماهه در تحویل این خودروها به مشتریان دارد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تولید محصولات بی ۹۰، ال ۹۰ و استپ وی که در حال حاضر با کمبود قطعه مواجه هستند با وجود روند کاهشی، ادامه خواهد داشت اما برای برخی از محصولات پسابرجامی به دنبال جایگزین هستیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین، محسن صالحی نیا درباره تولید محصولات پسابرجامی اظهار کرد: با خروج احتمالی پژو از ایران برای تولید محصولاتی مانند 301 و 208 که قرار بود بر اساس قرارداد مشترک وارد خط تولید خودروسازان شود ،جایگزین تعریف شده و محصولاتی وارد خط تولید می‌شوند که قابلیت تولید داشته باشند.

او افزود: از آن جا که این محصولات در قالب محصولات ایران خودرو عرضه می شود با فرض محال خروج پژو از ایران، خط تولید محصولات تعریف شده متوقف نمی‌شود بلکه یک فعالیت تولیدی دیگر با مدل و برند دیگری ایجاد خواهد شد.

معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه درباره مشکلات موجود بر سر تامین قطعات رنو نیز گفت: هم اکنون محصولات رنو شامل دو بخش است، دسته‌ اول تولید محصولاتی همچون بی 90 ، ال 90 و استپ وی که با توجه به داخلی سازی بیش از 54 درصدی قطعات این خودروها، امکان تامین برخی از قطعات از سایر منابع و جایگزین کردن آن ها وجود دارد، اما در عین حال احتمال افت تولید در دوره ای از زمان نیز هست، همانگونه که در تولید 206 نیز شاهد افت تولید در زمان تحریم ها بودیم که به طور قطع پس از مدتی روی ریل تولید قرار خواهد گرفت.

صالحی نیا بخش دوم محصولات رنو را شامل جوینت ونچر رنو و ایدرو اعلام و تصریح کرد: با توجه به آورده نقدی رنو به ایران در شرایط فعلی بر اساس قرارداد، این شرکت فرانسوی خواستار زمان بیشتر برای بررسی اوضاع شده است اما آن چه مسلم است آن ها علاقمند به فعالیت در ایران و همکاری با صنعت خودرو ایران هستند به طوری که مدیرعامل پژو در سفر به ایران گفت، به آمریکا اعلام کردیم که با این اقدام نه تنها صنعت خودرو ایران را تحریم می کنید بلکه ما را هم تحریم کردید زیرا فرانسوی ها آورده نقدی به ایران داشتند.

وی اظهار کرد: از مجموع 700 میلیون یورو قرارداد پژو و سیتروئن با ایران خودرو و سایپا، پژو 67 میلیون یورو به ایران خودرو و سیتروئن 133 میلیون یورو به سایپا تزریق کرده که در مجموع 200 میلیون یورو سرمایه وارد ایران شده است از این رو آن ها نیز به دنبال مسیرهایی هستند که مانع از ضرر و زیان خود شوند. این شرکت ها در حال حاضر زیان دیده هستند و با وجود تمایل به ورود به بازار ایران شاهد محدودیت هایی به دلیل شرایط بین المللی هستند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص حمایت اروپا از برجام و اثر آن بر پایبندی فرانسوی ها به تعهدات خود در صنعت خودرو ایران نیز تصریح کرد: بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا باید به صورت همه جانبه مورد بررسی قرار گیرد و مشخص شود این بسته چگونه می تواند تضمین کننده آینده فعالیت شرکت هایی باشد که در نظام اقتصاد بین المللی در حال فعالیت هستند در عین حال نیز مشخص شود مسیر فعالیت، با این بسته ها به چه سرانجامی می رسد این در حالیست که هم اکنون در تردید هستیم که روش آتی کار به کجا خواهد رسید. اما آن چه قطعیت دارد این است که تولید روتین در حال انجام بوده اما برای سرمایه گذاری های جدید باید همچنان در انتطار باقی بمانیم.

.....و اما دیروز 13 آبان 1397

و اما روز گذشته یکی از مسئولان صنعت خودروسازی کشور از قطع تولید رنو ساندرو در ایران به دلیل کمبود قطعات منفصله (CKD) برای ادامه مونتاژ این محصول خبر داد. در همین رابطه اخیرا نیز نامه با امضای مدیر خرید قطعات رنو پارس منتشر شده که مضمون آن بروز مشکل در زنجیره تامین قطعات رنو در پی اجرای تحریم های آمریکاست. بنابراین با این اوصاف توقف تولید رنو ساندرو در شرایط فعلی قطعی به نظر می رسد. اما پرسش مهم این است که در این شرایط سرنوشت هزاران خریدار رنو ساندرو که ماه هاست منتظر تحویل خودروهای خود هستند چه خواهد شد؟
پیگیری های ما نشان می دهد که تحویل خودروهای وعده داده شده برای آذر ماه 97 (ثبت نام مربوط به اواخر سال 96) احتمالا تا حوالی خرداد ماه سال 98 به تعویق افتاده است که حکایت از تاخیری 9 ماهه در تحویل این خودروها به مشتریان دارد. از سوی دیگر با توجه به اینکه این خودروها با قیمت های غیر قطعی به فروش رسیده اند. افزایش قیمت در زمان تحویل نیز روی خواهد داد و مشتریان بعد از 1.5 سال انتظار با افزایش قیمت کلانی مواجه خواهند شد. هرچند ممکن است بخشی از این افزایش قیمت با سود ناشی از تاخیر در تحویل خودروها جبران شود اما در نهایت این یک واقعیت است که مشتریان در شرایط فعلی دچار تشویش و نگرانی شده اند.
از طرف دیگر
ایران خودرو حدود دوماه قبل از توقف تولید نسخه اتومات تندر 90 خبر داد و از مشتریان این خودرو خواست تا به جای تندر، دانگ فنگ اچ 30 را تحویل بگیرند. مشابه این شرایط برای خریداران ساندرو از پارس خودرو نیز محتمل به نظر می رسد و هیچ بعید نیست که پس از به پایان رسیدن قطعات CKD شاهد تحویل برلیانس به جای رنو ساندرو باشیم. مسئله مهم در این خصوص آنکه مشخص نیست که آیا پیش فروش پارس خودرو طی سال گذشته مطابق با تعداد موجود قطعات CKD انجام شده است یا این خودروساز با خوشبینی، بیش از ظرفیت خود پیش فروش این محصول را انجام داده است؟
مسئله بعدی به قیمت
رنو ساندرو در بازار پس از قطع تولید این خودرو مربوط خواهد بود. در واقع با مروری بر گذشته می توان شرایط مشابهی را در خصوص قطع تولید پژو 207 اتوماتیک در دور قبلی تحریم ها مشاهده کرد. در آن زمان قیمت پژو 207 در بازار به شدت بالا رفت و به نوعی این خودرو دچار حباب قیمتی شد. در خصوص بسیاری از خودروهای وارداتی محبوب نیز شاهد وقوع چنین روندی هستیم. بنابراین هیچ بعید نیست که قیمت رنو ساندرو
نیز دچار حباب شده و پس از قطع تولید به شکل محسوسی افزایش یابد، به خصوص که از حیث دوام و کیفیت کمتر محصول مونتاژی دیگری یارای برابری با این خودرو را دارد.
در نهایت آخرین مسئله به تامین قطعات یدکی و خدمات پس از فروش در بلند مدت مربوط می شود که البته به لطف اشتراک تقریبا تمامی قطعات فنی با تندر 90 و اشراف وسیع مکانیک ها به این خودرو به نظر نمی رسد مشکل چندانی در زمینه تعمیر و نگهداری از ساندرو وجود داشته باشد. در خصوص تامین قطعات نیز به لطف وجود سایت وسیع تولیدی رنو در ترکیه، درست مانند رنو مگان، قطعات یدکی ساندرو نیز به کشور وارد خواهد شد و بازهم مشکل چندانی گریبان مالکین را نخواهد گرفت. هرچند باید منتظر و ماند و دید که شرایط کلی اقتصادی و سیاسی به چه نحوی پیش می رود و آیا شرایط نسبت به اوضاع چند ماه اخیر تسهیل خواهد شد یا خیر؟


اخبار و مقالات
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس